Κυριακή, Σεπτεμβρίου 19, 2010

Αφήστε τον Παύλο Μελά ήσυχο!

Μια πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση θα γίνει στο Στρατόπεδο Παύλου Μελά στις 24 και 25 Σεπτεμβρίου 2010. Έχω μόνον δύο ενστάσεις:

1η: Το στρατόπεδο βαρέος πυροβολικού στα δυτικά της Θεσσαλονίκης έπαιρνε το όνομά του από την περιοχή που το φιλοξενούσε μέχρι το πρώτο μισό της δεκαετίας του 1920. Στρατώνες της Αγίας Παρασκευής ή Στρατόπεδο του Λεμπέτ. Στην επόμενη πενταετία καθιερώθηκε σιγά σιγά το όνομα Στρατόπεδο Παύλου Μελά. Και το στρατόπεδο τότε ήταν ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ στρατόπεδο και οι καιροί ήταν ενταγμένοι σ' ένα πολεμικό κλίμα. Πολύ φυσιολογικό λοιπόν το βάπτισμα. Από τότε πέρασαν πάνω από ογδόντα χρόνια. Το στρατόπεδο είναι τώρα ΑΝΕΝΕΡΓΟ. Πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά το λένε οι ανακοινώσεις του Δήμου Σταυρούπολης. Το κλίμα δεν είναι πολεμικό πάνω από την Ελλάδα, με την στρατιωτική έννοια τουλάχιστον. Το διακύβευμα της νέας εποχής είναι ο ΧΩΡΟΣ του στρατοπέδου. Όλοι τον θεωρούν ως την μοναδική ευκαιρία (μαζί με άλλα στρατόπεδα) περιβαλλοντικής ανάσας των βεβαρυμένων Δυτικών Συνοικιών της Θεσσαλονίκης. Η ίδια η πολιτεία με το σχέδιο Καλλικράτης ονόμασε το νέο δήμο (που προέκυψε από τη συνένωση των δήμων Σταυρούπολη, Πολίχνη, Ευκαρπία) Δήμο Παύλου Μελά παίζοντας στο επικοινωνιακό πεδίο αφού η διεκδίκηση του ΧΩΡΟΥ του στρατοπέδου Παύλου Μελά ήταν μείζον αίτημα και διεκδικητικός στόχος των δύο τουλάχιστον δημάρχων των τριών δήμων (επειδή εμπίπτει στα διοικητικά τους όρια). Προφανώς η διεκδίκηση της ΓΗΣ του στρατοπέδου ήταν αυτή που σηματοδότησε το ΟΝΟΜΑ του νέου δήμου.

Ποτέ μέχρι τώρα, από κανέναν φορέα, ούτε καν φυσικό πρόσωπο, σε κάθες είδους αναφορά στο Στρατόπεδο Παύλου Μελά δεν έγινε χρήση της ΜΟΡΦΗΣ του ήρωα του Μακεδονικού Αγώνα, επειδή πολύ απλά δεν είχε καμμία σχέση αυτός ο ήρωας με τη νέα προοπτική του συγκεκριμένου ΧΩΡΟΥ.
Όπως ακριβώς καμία αναφορά στη ΜΟΝΗ ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ δεν κάνει χρήση των μορφών και των συμβόλων του τάγματος των ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ ΙΕΡΕΩΝ ΚΑΙ ΜΟΝΑΧΩΝ.
Μέχρι σήμερα. Αυτή η αφίσα των εκδηλώσεων βάζει ΚΑΙ τη ΜΟΡΦΗ του ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ στο παιχνίδι μέσα από το ΠΑΡΑΘΥΡΟ ΤΗΣ ΡΩΣΣΙΚΗΣ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑΣ. Και εδώ έρχεται η δεύτερη ένσταση.





2η: Η πιο πάνω αφίσα είναι ίσως η πιο παραλλαγμένη αφίσσα της Ρώσσικης πρωτοπορίας. Μια επίσκεψη στο Google έδωσε ένα πλήθος παραλλαγών. Οι ιδέες καταλήψεως χώρων και η αναβάπτισή τους σε μια νέα γι' αυτούς καλλιτεχνική καθημερινότητα είναι κάτι ΠΟΛΥ ΦΡΕΣΚΟ και ΟΜΟΡΦΟ για τη Σταυρούπολη. Ξεκίνησε πέρσυ με το ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ και συνεχίζεται φέτος με το ΣΤΡΑΤΟΠΕΔΟ ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ. Είναι κρίμα το έξυπνο ANAKATA 24+ ''Art! τις εί;'' να ξεπέφτει σε κοπιαρισμένο δούρειο ίππο: διά της Ρώσσικης πρωτοπορίας πίσω στο Μακεδονικό Αγώνα.
Στην καλλίτερη περίπτωση πίσω στο Μακεδονικό Αγώνα.
Επειδή το όνομα του ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ συνδέθηκε και με οργανώσεις του Μεσοπολέμου δήθεν πατριωτικές και κάργα αντικομμουνιστικές.

Ας προφυλάξουμε και τον ΧΩΡΟ και τον ΗΡΩΑ από νέους συμβολισμούς.

1 σχόλιο:

ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΙΧΑΛΑΚΗΣ είπε...

Ο Παύλος Μελάς συνοδοιπόρος της Ρωσικής πρωτοπορίας; Άντε και η αφίσα στη συλλογή Κωστάκη.
Τον Καραϊσκάκη τον έκαναν γήπεδο, τον Μάρκο Μπότσαρη δρόμο και τον Παύλο Μελά - αν και μεταγενέστερος - Δήμο. Γιατί τέτοια άνιση μεταχείριση;