Πέμπτη, Δεκεμβρίου 25, 2014

Η εφημερίδα Μακεδονία για την ΚΑΝΤΙΝΑ/CANTEEN/CAN(TEEN)


Εφημερίδα Μακεδονία, 24/12/2014
ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ Η ελπίδα της “Καντίνας”

Μέσα σε έναν κόσμο με ματαιωμένες προσδοκίες, βία και συλλογικά τραύματα ένας εφηβικός έρωτας μπορεί να δώσει τη σιγουριά ότι η ιστορία συνεχίζεται, όσο υπάρχουν άνθρωποι.

Του Κωστή Κεκελιάδη

Η “Καντίνα” είναι ο τίτλος του έργου του καθηγητή Σπύρου Λαζαρίδη, το οποίο παρουσιάστηκε το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Νοεμβρίου στη θεατρική σκηνή του κέντρου πολιτισμού “Χρήστος Τσακίρης” στη Σταυρούπολη. Και στις δύο παραστάσεις η αίθουσα των 300 θέσεων είχε γεμίσει ασφυκτικά. Οι συντελεστές της παράστασης είναι κατά κύριο λόγο καθηγητές δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και προετοιμάζονται τώρα για νέες παραστάσεις εντός του Ιανουαρίου. Η παραγωγή υποστηρίζεται από την Ε’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης και τα έσοδα διατίθενται στους εκπαιδευτικούς που βρίσκονται σε διαθεσιμότητα. Πρόκειται για πράξη αλληλεγγύης απέναντι στους καθηγητές της τεχνικής εκπαίδευσης, οι οποίοι τον Ιούλιο του 2013 τέθηκαν σε διαθεσιμότητα από το υπουργείο Παιδείας, αφήνοντας μετέωρους σχεδόν 20.000 μαθητές, που αναγκάστηκαν είτε να αλλάξουν ειδικότητα είτε να μετεγγραφούν σε ιδιωτικές σχολές. “Στεκόμαστε δίπλα στους συναδέλφους που δοκιμάζονται σήμερα, τηρώντας τις αρχές του ευρωπαϊκού ουμανισμού, τις οποίες άλλωστε διδάσκουμε στους μαθητές μας με πράξεις και με λόγια”, λέει ο απερχόμενος πρόεδρος της Ε’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης Χρήστος Ζαγανίδης. “Η υποστήριξη, η συμμετοχή και η προβολή θεατρικών έργων, κινηματογραφικών προβολών, η συμμετοχή μας σε φεστιβάλ παρουσίας καλλιτεχνικής δημιουργίας θέλουμε να αποτελεί βασική διάσταση της συνδικαλιστικής μας δραστηριότητας”, σημειώνει.

ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΜΙΑΣ ΠΛΑΤΕΙΑΣ
Η “Καντίνα” βρίσκεται στη μέση μιας οποιασδήποτε πλατείας, ενός δημόσιου χώρου που θα μπορούσε να είναι κάπου στις δυτικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης. Ο καντινιέρης είναι αριστούχος απόφοιτος της Φιλοσοφικής σχολής, ο οποίος, για να γλιτώσει από την ανεργία, πετά στο καλάθι των αχρήστων τα χρόνια που σπούδασε και δουλεύει στην καντίνα. “Εκεί έρχεται σε επαφή με τους ανθρώπους της γειτονιάς, μαθαίνει για τη ζωή τους, τα προβλήματά τους, τις ελπίδες και τους φόβους τους”, λέει για τον κεντρικό χαρακτήρα του έργου ο συγγραφέας Σπύρος Λαζαρίδης. Η ιστορία αρχίζει και τελειώνει ανάμεσα σε δύο τραγούδια κι έναν έρωτα, ανάμεσα στην αναζήτηση στίχων από εφήβους που αποκτούν συνείδηση για τον κόσμο μέσα στις ημέρες του Δεκέμβρη, όταν ένας συνομήλικός τους, ο Αλέξης Γρηγορόπουλος, δολοφονείται από αστυνομικούς. “Οι ήρωες έρχονται αντιμέτωποι με σφαίρες και δακρυγόνα, με τη βία του κράτους, με καταδότες και μισάνθρωπους. Όμως παράλληλα μέσα στις σκληρές συνθήκες μαθαίνουν να αναγνωρίζουν την αξία της θαλπωρής των φίλων και της οικογένειας, της αλληλεγγύης. Οι μεγάλοι ζουν με τις ήττες τους και τους εφιάλτες τους, οι μικροί κυριεύονται και μεταφέρουν την αισιοδοξία και την ελπίδα της νιότης. Η ‘καντίνα’, όπως σημειολογικά δηλώνει ο αγγλικός όρος (canteen), είναι και μία αποφασιστική και ελπιδοφόρα δήλωση: Μπορώ (can), επειδή είμαι έφηβος (teen)”, τονίζει ο συγγραφέας.

Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Το έργο ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Σταυρούλας Μαμούτου, σκηνογραφία Τάσου Τσιάχτα, εικαστικά Ισμήνης Τσουμπάρη, σκηνικά Τάκη Αγαθαγγελίδη και Μάκη Μαριάδη, μουσική Γιώργου Αθανασιάδη και σχεδιασμό φωτισμού Ολυμπίας Λαζαρίδου και Μάκη Μαριάδη. Ρόλο υποστήριξης στην κατασκευή του σκηνικού είχε και η τεχνική υπηρεσία του δήμου Παύλου Μελά, ο οποίος διέθεσε και το χώρο για τις πρόβες και τις παραστάσεις. Τους ρόλους ερμηνεύουν οι Σταύρος Τσαλαμπούνης, Πέτρος Γιοσμάς, Ιωάννα Παρλάντζα, Δήμητρα Γοργορή, Σοφία Παπαθανασίου, Βάσω Μπούρη, Σταυρούλα Μαμούτου, Μαίρη Λυμπεριάδου, Ευριπίδης Παπαντωνίου, Ιωσήφ Χατζηιωακειμίδης, Κώστας Δάδος, Άρτεμις Μάλτα, Ελισάβετ Αγγουριά-Τσοροχίδου, Κατερίνα Βατάλη, Ειρήνη Πολύζου, Ολυμπία Κύκλη κ.ά.

Δεν υπάρχουν εισιτήρια αλλά κουπόνια ενίσχυσης. Σύμφωνα με τους συντελεστές οι επόμενες παραστάσεις θα προγραμματιστούν άμεσα με ορίζοντα το Πάσχα.

ΥΓ Στο ρόλο του αφηγητή ήταν ο Στάθης Δρίζης.
ΥΓ2 http://www.makthes.gr/news/reportage/131451/


Δεν υπάρχουν σχόλια: