Σάββατο, Ιουνίου 23, 2012

Αροθυμία, the show (part 1)

Η δεύτερη παράσταση της Αροθυμίας συνέπεσε με τη δεύτερη μέρα των εκδηλώσεων του 16ου Ακριτικού Κύκλου, αλλά και με τον αγώνα της Εθνικής Ελλάδος με την αντίστοιχη της Γερμανίας στο Euro 2012. Αυτό σημαίνει πως δεν περιμέναμε πολύ κόσμο αλλά δεν παίξαμε και σε άδειες καρέκλες. Μια χαρά ήταν ο κόσμος. Τα παιδιά είναι από νωρίς στο στρατόπεδο Παύλου Μελά.

Μεταξύ αγωνίας για το αν θυμούνται τις κινήσεις και τα λόγια τους δεν χάνουν την ευκαιρία να απλώσουν το χαμόγελό τους και να ξορκίσουν τις άδειες (ακόμα) καρέκλες.

Μάλλον πρέπει να συμαζευτούμε, πλησιάζει η ώρα. Αυτά δεν ντύθηκαν ακόμα. Θα προλάβουν;

Συγκεντρωνόμαστε, είναι μια κουβέντα. Άντε συντόνισε τριάντα άτομα, ντύστα μέσα στο κατακαλόκαιρο και βάλτα να περιμένουν με υπομονή πίσω από τη σκηνή. Δύσκολο.

Όχι όμως ακατόρθωτο. Μαζεύτηκαν.

Η παράσταση αρχίζει. Μεταφερόμαστε νοερά σ' ένα προσφυγικό χωριό της Μακεδονίας, κάποια χρόνια μετά το 1921. Πόντιοι κάτοικοι γλεντούν σε μια γιορτή.

Δαιμονισμένοι ήχοι διακόπτουν το γλέντι. Μασκοφόροι, κουδουνοφόροι εμφανίζονται και διεκδικούν χώρο στη σκηνή.

Έρχονται από δυο μεριές. 

Ανεβαίνουν στη σκηνή και καταλαμβάνουν τον χώρο. Επιδεικνύουν τις στολές τους, πειράζονται μεταξύ τους. Οι χορευτές του γλεντιού μένουν αποσβολωμένοι.

Οι μασκοφόροι μπαίνουν κι αυτοί στον κύκλο και ο χορός ξαναρχίζει.


Ένας μασκοφόρος, ο Βασιλιάς, ξεκόβει από το πλήθος και επιβάλλει ησυχία.
Τα βλέμματα είναι καρφωμένα πάνω του. Δεν προσέχει κανείς πως εκείνος ο Διάβολος στην άκρη έχει βάλει στο στόχαστρό του την εκθαμβωτική Νύφη που σέρνει το χορό.

Ο Βασιλιάς έχει το δικό του πρόβλημα. Είναι μόνος. Ένας βασιλιάς μαγκούφης.

Ο πιστός του ακόλουθος, ο Καζάκος, του φέρνει γυναίκες να διαλέξει κάποια για ταίρι.

Δύσκολη η επιλογή. Ο Βασιλιάς εξετάζει προσεκτικά και διστακτικά αποφασίζει να διώξει την πρώτη υποψήφια Βασίλισσα.

Μένουν δύο.

Άλλη μια απόφαση και η απλή γυναίκα βάζει το στέμμα της και πετάει τα κουρέλια της. Είναι η Βασίλισσα. Χορεύει ξέφρενα μπροστά στον άφωνο Βασιλιά.

Τώρα μπορούν να εμφανιστούν οι θρόνοι. Δύο θρόνοι.

Ενθρονίζονται μα κάτι λείπει.
Ένας Στυλίστας κάνει την εμφάνισή του για να κάνει τη Βασίλισσα να λάμψει.

Στρώνεται στην δουλειά. Ο καλλωπισμός της γυναίκας απαιτεί τέχνη και μεράκι.
Ικανότητα.

Θρήνοι ακούγονται.
Ο Καζάκος σπεύδει να ελέγξει τον εισβολέα. Ο Στυλίστας για μια στιγμή αποσπάται από το έργο του και επιστρέφει στα καθήκοντά του.

Ο Γαμπρός καταγγέλει την απαγωγή της Νύφης.

Εκλιπαρεί για δικαιοσύνη. Να βρεθεί και να συλληφθεί ο ένοχος.

Ο Καζάκος απομακρύνει τον άτυχο νέο. Η δικαιοσύνη θα λάμψει. Αναλαμβάνει τις ανακρίσεις ο Καδής.

Εμφανίζεται αρχοντικός και επιβλητικός ο Καδής και κατευθύνεται στο μικρό θρόνο πλάι στο Βασιλικό ζεύγος. Δεν προσέχει την κόκκινη φιγούρα που τον ακολουθεί.

Ο νους του είναι στον θρόνο. Αυτουνού του άξιζε ο μεγάλος, ο επιβλητικός κι όχι αυτό το σκαμνάκι.

Κάθεται και ...σωριάζεται στο πάτωμα. Ο Διάβολος έκανε τη διαβολοδουλειά του.

Εξαγριωμένος ο Καδής περιμένει τους υπόπτους.

Ο πρώτος ύποπτος αφού προσκυνήσει το Βασιλιά, αντιμετωπίζει τον Καδή.

Τον αμείλικτο Καδή.
Τον στέλνει στα σίδερα της φυλακής και τον αλυσοδένει ο Γύφτος που καραδοκεί με την Αρκούδα του.

Τα ίδια παθαίνει και ο δεύτερος ύποπτος.

Ο οίστρος της εξουσίας είναι μεθυστικός. Συλλαμβάνεται μέχρι και ο Γαμπρός που κατήγγειλε την απαγωγή.

Στα σίδερα κι αυτός. Η οργή του Καδή δεν ξεθύμανε.

Όχι δεν λύθηκε το μυστήριο της απαγωγής. Ο Καζάκος μέσα στην παραζάλη του συλαμβάνει και την απαχθείσα Νύφη. Στα σίδερα κι αυτή.

Ο Γύφτος δεν προλαβαίνει να της περάσει την αλυσίδα. Η Νύφη δεν αντέχει την αδικία και λιποθυμάει.

Ένας Γιατρός αναζητείται κι ένας Γιατρός καταφθάνει.

Αναλαμβάνει να εξετάσει την λιπόθυμη.

Δουλεύει με αυταπάρνηση. Δεν κοιτάζει πίσω του.
Ο γαμπρός σπάει τα σίδερα και ξεχύνεται στον άτιμο που πασπατεύει την αγαπημένη του.

Τον αρπάζει από πάνω της.

Αρχίζει ένας σκληρός καυγάς. Παρεμβαίνει ο Καζάκος.

Ο Γαμπρός είναι ασυγκράτητος. Ο Γιατρός δίνει τόπο στην οργή και φεύγει. Αυτός είναι επιστήμονας δεν είναι χαμίνι του δρόμου.


Οι υπόλοιποι απορούν με τη μαχητικότητα του Γαμπρού. Ο Στυλίστας κάνει μασάζ στην ταραγμένη Βασίλισσα.

Η Νύφη συνέρχεται. Ο Βασιλιάς κηρύσσει την υπόθεση λυμένη. Δίνει την ευχή του στο ζευγάρι και ελευθερώνει τους συλληφθέντες.

Το ερωτευμένο ζευγάρι χορεύει. Οι μασκοφόροι κάνουν κύκλο γύρω του.




Μα ποιοι είναι επιτέλους αυτοί οι άνθρωποι; Τι ήταν αυτή η ιστορία που διηγήθηκαν; Θα φανερωθούν;

Φυσικά και θα φανερωθούν. Με τον τρόπο τους. Ο λυράρης παίζει το σκοπό του τραγουδιού και οι μασκοφόροι αρχίζουν τον διονυσιακό χορό τους: Μωμόγερος θα ίνουμαι και με τα κωδωνόπα...


Οι Μωμόγεροι ήταν λοιπόν. Και τώρα εγκαταλείπουν τη σκηνή.

Επανέρχονται οι χορευτές.

Το γλέντι στο προσφυγοχώρι συνεχίζεται.




Τα όργανα δίνουν ρυθμό.


Ευλογημένα χέρια δονούν τις χορδές και τις μεμβράνες.


Η μοναξιά του καλλιτέχνη είναι ψεύτικη. 
Επικοινωνεί με όλους από το βάθρο του.

Το νταούλι και η λύρα φτάνουν μέχρι τα παρασκήνια. Όπου ξεκουράζονται οι ηθοποιοί του πρώτου μέρους.
Έπεται συνέχεια.

Δεν υπάρχουν σχόλια: