Πέμπτη, Ιουνίου 29, 2006

Ζωή στη γειτονιά, ομορφιά στην πόλη



Για δεύτερη χρονιά συνεχίζεται στο Δήμο Σταυρούπολης ο κύκλος των εκδηλώσεων "ζωή στη γειτονιά, ομορφιά στην πόλη".
Μια παρατεταμένη καλοκαιρινή γιορτή, με ελεύθερη είσοδο, με ανοιχτή καρδιά και αβίαστο, ανθρώπινο χαμόγελο.

Τρίτη, Ιουνίου 20, 2006

Του παλαιστή ή του χορευτή;

  

τσαλίμι το, επιδέξια κίνηση παλαιστή˙ τουρκ. çalim

Ετυμολογικό λεξικό της κοινής νεοελληνικής του Νικολάου Ανδριώτη


τσαλίμι το [tsalími] (συνήθ. πληθ.): 1. Οι δεξιοτεχνικές κινήσεις που κάνει ένας χορευτής: Χόρευε με χίλια τσαλίμια. 2. (μτφ., οικ. ) καμώματα, πονηριές: Πολλά τσαλίμια μας κάνει το κορίτσι. □ τσαλιμάκι το ΥΠΟΚΟΡ: Όλο τσαλιμάκια είναι η κοπελιά. [τουρκ. çalim -ι]

Λεξικό της κοινής νεοελληνικής του Ινστιτούτου Νεοελληνικών Σπουδών (Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη)


Του χορευτή ή του παλαιστή; Όχι του ποδοσφαιριστή; Όχι του μοτοσυκλετιστή; Όχι του τραγουδιστή; Όχι του συνεργάτη;
Τσαλίμια δηλαδή, μόνο με το σώμα; Όχι με το σώμα και κάτι ακόμα; Όχι με τη φωνή; Όχι με το βλέμμα; Τη συμπεριφορά; Την πολιτική στάση;

Ο Ανδριώτης διαλέγει παλαιστή. Γιατί να κάνει τσαλίμια ο παλαιστής; Μα για να νικήσει. Το δικό του τσαλίμι είναι για να ξεγελάσει τον αντίπαλο. Παραπλανώ και νικώ. Ποτέ δεν νικούσε πάντα ο δυνατός ή ο γενναίος. Μια μαλαγανιά ήταν απαραίτητη. Του Ανδριώτη το παράδειγμα παρακάμπτει την ανδριά και δείχνει την πονηριά.

Ο Τριανταφυλλίδης διά του Ιδρύματος επιλέγει χορευτή για την κυριολεξία και γυναίκα για την μεταφορά. Ο χορευτής κάνει τσαλίμια προφανώς για να τέρψει το κοινό του. Για να χαρούν όσοι βλέπουν. Ή να τον καμαρώσουν. Το τσαλίμι προσθέτει κάτι παραπάνω στον χορό το οποίο δεν μπορούν να αποδώσουν τα βήματα και τα άλματα ή οι περιστροφές. Καμιά φορά και εδώ μπαίνει το ζήτημα της απάτης. Οι επιπλέον φιγούρες μπορούν να παραπλανήσουν ως προς τις πραγματικές δυνατότητες του σώματος του χορευτή. Ό,τι δεν μπορεί να κάνει η κοιλιά της τσιφτετελούς το αναλαμβάνουν τα χέρια και τα λάγνα της ματόκλαδα. Πάντως ο χορευτής ή η χορεύτρια, γενικά κάνουν τα τσαλίμια τους σαν προέκταση και σαν στολίδι του κυρίως έργου τους, άρα για καλό.
Η κοπελιά και το κορίτσι όμως του Ιδρύματος κάνουν πονηριές και καμώματα. Εδώ θρονιάζεται ο παλαιστής του άλλου λεξικού. Δόλος, απάτη, έστω και χαριτωμένη αφού είναι από κοπελιά και όχι καμιά μέγαιρα ή από έναν μαντράχαλο. Πάντως το ψιλοαντιφεμινιστικό του, το έχει η μεταφορά του δεύτερου λεξικού.

Γιατί όλα αυτά;
Απλώς για να διαχωρίσω την θέση μου. Ούτε παλαιστής, ούτε χορευτής. Θα μου άρεζε το ποδοσφαιριστής. Τα τσαλίμια του Χατζηπαναγή, του Ζιντάν και του Ρολαντίνιο έχουν κάτι και από δύναμη και από χάρη. Έχουν εκείνη την μαγική αύρα που σ’ εμποδίζει να δεις την επί μέρους μαλαγανιά που κρύβει η προσποίηση και σου μένει το χαμόγελο που καρφώνεται στο πρόσωπο μετά την επιτυχία του εγχειρήματος, χωρίς να νοιάζεσαι πια για αναλύσεις και σκοπιμότητες.
Ελιγμοί και δεξιότητες είναι το καρύκευμα που νοστιμίζει το φαγητό και απογειώνει την γεύση.
Χορταίνει όμως κανείς με κύμινο και μπούκοβο;

Η φωτογραφία είναι η http://apriliabikers.gr/html/modules/myalbum/photo.php?lid=443

Σάββατο, Ιουνίου 17, 2006

WE(st thessalo)NIKI FESTIVAL



Θεσσαλονίκη. Σταυρούπολη. Τρεις νύχτες στη Μονή Λαζαριστών, μια γιορτή της μουσικής. 23, 24 και 25 Ιουνίου 2006. Στην καρδιά του Μουντιάλ. Πιτσιρικάδες πιάνουν τις κιθάρες και παίζουν στη Δυτική Θεσσαλονίκη. Σχολές, σχολεία και γκρουπ από προβάδικα στην ονειρική Weniki.

ΓΕΙΡΕ



Βρες ποτάμι, βρες πηγάδι
μαθημένο στις ευχές
πιες και κάνε το σημάδι
να σκορπίσουν οι γητειές.

Μην πετάξεις δαχτυλίδι
έρωτα τσαλακωμένο
γίνεται αμέσως φίδι
και φιλί σε προδομένο.

Γείρε πάνω στο νερό
δες να χάνεται ο πόνος
να τρυπώνει στο βυθό
και να τρεμοσβήνει μόνος.

Ρίξε πέτρα στρογγυλή
που ’χει μάθει να κυλάει
να τον παρακολουθεί
και μαζί του να πονάει.

Λεν πως ζούνε στα νερά
οι ψυχές οι μαγεμένες
δωδεκάφτερα πουλιά
και αγάπες ρημαγμένες.

Στρέφουνε στον ουρανό
ψάχνουνε κλαμένα μάτια
παίρνουν βλέμμα στο βυθό
και το κάνουνε κομμάτια.

Γείρε πάνω στο νερό
γείρε κι άσε το μυαλό σου
χάρισμα στο ξωτικό
ουρανό στον άγγελό σου.